Menü Bezárás

Bárdibükk Glass Nemzetközi Üveg Alkotótelep

asd

Bárdibükk Glass Nemzetközi Üveg Alkotótelep

Az alapítás éve: 1991
Fenntartó és működtető: Goszthony Mária Alapítvány
Főszervező: Andor István üvegtervező művész, alapítványi elnök
Levelezési cím: 7478 Bárdudvarnok, Bárdibükk 12., Goszthony Kúria
Tel.: +36- 82-686 101
E-mail: [email protected]
További kapcsolattartó személyek:
Bihari Kristóf, e-mail: [email protected]
James Carcass, e-mail: [email protected]
Ágnes Smetana, e-mail: [email protected]
Csilla Szilagyi, e-mail: [email protected]

Az első huta építése, 1991
Kriska János üvegfúvó mester és Jegenyés János munka közben, 2007
Metamorfózis – az anyag átlényegült
Nyílt nap a Goszthonyi Kúriában, 2014

Magyarországon az Iparművészeti Főiskolán 1964-ben indítottak üveg szakot. A diploma megszerzése után a pályakezdő művészek számára elképzelhetetlen volt, hogy jól felszerelt, saját műhelyben dolgozzanak, vagy valamely üveggyárban, a termeléstől függetlenül, szabadon alkothassanak és kísérletezzenek. Már a 60-as évek végén szükségessé vált egy olyan közös alkotóhely, ahol nyugodt körülmények között továbbfejleszthetik új ötleteiket és kiváló technológiai adottságok állnak rendelkezésre egyedi alkotásaik kivitelezésére, s miközben egymást segítik, egymástól tanulva szakmailag is fejlődnek.

1998-ban realizálhatóvá vált ennek az igénynek a megvalósítása a bárdudvarnoki Goszthonyi kúriában, melyet tulajdonosa, Goszthonyi Mária kerámiaművész és festő a halála után a Somogy Megyei Múzeumok Igazgatóságára kívánt hagyni azzal a feltétellel, hogy a múzeum alkotótelepként fogja működtetni. Bohus Zoltán, Házi Tibor, Horváth Márton, Kertészfi Ágnes és ’Sigmond Géza üvegművészek már ebben az évben megalapították a Goszthony Mária Nemzetközi Üveg Alkotótelep és Szimpozion Alapítványt, rövidített nevén Goszthonyi Mária Alapítványt (GMA), és H. Bognár Zsuzsa művészettörténész szervezői közreműködésével 1991-ben megrendezték az I. Nemzetközi Üvegművészeti Alkotótelepet.

Az induláshoz a technológiai hátteret Jegenyés János vezetésével magyar, szlovák és cseh üvegművészek teremtették meg azáltal, hogy rekonstruáltak egy régi zselici fatüzelésű üveghutát, és megépítették a kúria udvarán. Később elektromos festékbeégető és rogyasztó kemencével, valamint egy gázüzemelésű üveghutával bővült a művésztelep műhelye.

Az első alkotótelepen 13 művész vett részt, a hazaiakon kívül Ukrajnából, Romániából, Szlovákiából és Szlovéniából (később a világ bármely országából). Az üvegfúvó mester Csetri Mózes volt. A művésztelepet Jegenyés János vezette, s ő volt a technikai felelős is. 1993-tól 2004-ig Gaál Endre, a Bárdudvarnokon megalakult Magyar Üvegművészeti Társaság első elnöke vállalta fel a szakmai vezetést, a technikai felelős Andor István volt. Ettől az évtől kezdődően a szervezési, nyilvántartási és publikálási feladatokat Bognár Inke, a pécsi Janus Pannonius Múzeum munkatársa végezte. A művésztelep szakmai programjának a gerincét az alkotómunka mellett nagy tudású üvegművészek és más területek kiváló szakembereinek az előadásai, a záró kiállítás és további üvegművészeti tárlatok megrendezése alkotta. A második művésztelepen már közös tematika alapján folyt a munka. (A témák – 1992: Üvegfestés; 1993: Hal; 1994: Kagyló; 1995: Üzenet az üvegben; 1996: Undergund Glass; 1997: Egyensúly; 1998 és 2000: Csak tiszta formából; 1999: Türelemüveg; 2001: Lélekjelenlét; 2002: Architektúra; 2003: Tüzes könnyek; 2004: Egység és kétség; 2005: Fény-törés).

1995-ben megalakult a fiatal üvegesek baráti társasága (Trumli Csoport), mely lehetőséget kívánt teremteni a még tanuló, illetve továbbtanuló és a frissen diplomázott üvegművészek számára a közös munkára, a szisztematikus kísérletezésre, az üvegművészet és az üveges szakma eredményeinek a megismerésére, hagyományainak megőrzésére. A következő évtől a frissen alapított Üvegművészeti Társaság a Nemzetközi Üvegművészeti Alkotóteleppel párhuzamosan a fiatal művészek számára külön szimpóziumokat szervezett, amelyek záró kiállítását az Nemzetközi Üvegművészeti Alkotótelepével együtt rendezte és nyitotta meg. A fiatalok is kötött tematika mentén dolgoztak.

A bárdudvarnoki alkotótelep 1997-től a kaposvári Iparművészeti Szakközépiskola gyakorlati képzésének a helye, 2000- től pedig a Magyar Iparművészeti Egyetem Szilikát Tanszékének a kivitelező műhelye lett. A szervezés, a huta- és munkabeosztás, az összes munkafeltétel megteremtése, a résztvevők elhelyezése és a növekedő anyagszükséglet kielégítése egyre nehezebb feladatot jelentett. 1998-ban már 23 résztvevője volt a nemzetközi alkotótelepnek és három üvegfúvó segítette a művészeket. Az ifjúsági szimpóziumokra is jelentkezhettek külföldiek, ami a magas fenntartását igényelte. A telep műszaki állapotának a romlása, és a sikertelen pályázatok feszültségeket szültek.

A Magyar Üvegművészeti Társaság megoldásként új helyszíneket keresett saját szimpóziumai megrendezéséhez. 1998-ban és 1999-ben – Buczkó György kapcsolatépítésének köszönhetően – a Tokodi Üveggyárban bonyolították le nemzetközi szimpozionjaikat (a téma a Kapcsolatok, majd a Globalizáció volt), valamint 1999-ben a III. Nemzetközi Diák Üvegszimpóziumot. A Tokajhoz fűzött reményeik azonban hamar elszálltak – az üveggyár 2004-ben véglegesen felszámolásra került. 2002-ben Zebegényben, a Szőnyi István Emlékmúzeumban rendezték meg művésztelepüket, 2004-ben pedig Keszthelyen. Utóbbi a Balaton Régió Európa Pont Közalapítvány felkérésére és anyagi támogatásával valósult meg. A Társaság szimpóziuma 20 évig szünetelt, majd 2016-ban visszatért Bárdudvarnokra, ahol azóta újra nemzetközi szimpozionokat és szakmai kurzusokat szervez és hatalmas lendülettel dolgozik. A fúzióval megváltozott a művésztelep neve: Bárdibükk Glass (ahogy az első bárdudvarnoki művésztelep zászlaján is láthattuk) – International Glass Studió/Nemzetközi Üveg Alkotótelep lett.

Közben más változás is történt. 2000-től Bohus Zoltán volt a nemzetközi üveg alkotótelep művészeti vezetője. Abban az évben a Magyar Képző- és Iparművészeti Egyetemek hallgatói megalapították a Fiatal Üvegművészek Egyesületét, és Bárdudvarnokot választották működésük terepeként, így ők is ott rendeznek szimpozionokat, kiállításokat. A bárdudvarnoki Üvegművészeti Alkotótelep újra generációk találkozási pontja lett, és a helyi lakosság felé is nyitott. A Goszthonyi Mária Alapítvány évente nyílt napokat szervez, melyen az üvegművészetet népszerűsíti, és üveges majálist rendez, s egyre fontosabb szerepet tölt be a helyi közösség és a térség kulturális életében is.

A Glass Art szimpozionokon a Magyar Iparművészeti Egyetem üveg szakán végzett művészek vehetnek részt. A művésztelepekre a részvételi lehetőséget minden évben nyilvánosan meghirdetik, és a jelentkezéseket elbírálják. A külföldi művészeket a szervezők választják ki és kérik fel részvételre. A kurzusokat nemzetközileg ismert, kiváló mesterek tartják.

A szimpozionok alatt készült munkákból páratlan gyűjtemény született, amit sokfelé bemutattak már, és a Goszthony Mária emlékkiállítás megépítését követően állandó kiállítást is rendeztek belőle.

Résztvevő művészek